יום שישי, 7 במאי 2010

צעד קטן לדיאטה, צעד גדול לבריאות

אורח החיים הנוכחי שלי לא מאפשר לי עכשיו לאזור את הכוחות הרבים הדרושים לדיאטה, אבל כבר מזמן הפנמתי את דרך הקייזן. שיטת ניהול זו אומרת בקיצור נמרץ, שמהפיכות נכשלות תמיד לטווח הרחוק בכל תחומי החיים (למעשה, המהפיכה המוצלחת היחידה שאני יכולה לחשוב עליה היא המהפכה האמריקאית. אם למישהו יש רעיון נוסף, אשמח לשמוע) והדרך הטובה ביותר לשנות דפוסי, אמונות והתנהגויות היא צעד קטן אחר צעד קטן בזרימה בלתי פוסקת.

מאחר ודיאטה אאוט אבל בריאות אין, הצטרפתי לפני חודש לחדר כושר לנשים בלבד (או בעברית - אני יכולה להתאמץ ולהיות אדומה ומיוזעת כמה שצריך בלי להתבייש) ואני מתחילה בצעדי קטנים לשפר את הבריאות שלי ולזרוע את הזרעים שיבשילו בעתיד לאורח חיים תומך הרזיה.

לכן, כשהתקשרו אליי לפני כמה ימים והציעו לי לראיין את מאמן הכושר ברק צור מ"לרדת בגדול" (לקראת אירוע Goodlife של סופר-פארם) הסכמתי, מאחר והצטברו אצלי כמה שאלות בנושא. אני מודה שחששתי ממה שיהיה לגורו מהפיכות ההרזיה הקיצוניות לומר לי, אבל לשמחתי התגלה האיש כמבין של נפש האדם השמן (או לפחות, נפשי) וסיפק תשובות מועילות ומאד לא שטנציות לשאלותיי. וכעת, לראיון.



אתה מאמן רזים ומלאים. מה ההבדל בין שני סוגי האימונים, אם בכלל, ומהם הדגשים באימון אנשים בעלי עודף משקל משמעותי?
אני משתדל היום להפריד בין אימון אנשים שמתחברים לספורט ובין אנשים שזה ממש לא מובן להם. בהרבה מקרים אלו גם אנשים בעודף משקל אבל לא תמיד החיבור מחוייב. המטרה שלי היא לפתוח לאותו קהל את התיאבון, כמו בבופה מקסים במלון, לאתגר אותם לצאת ולחפש איזה ספורט יעשה להם את זה כשברקע אני מנסה להחליף להם כל מיני פרדיגמות ודקלומים של שנים, כמו אני שונא להזיע, ספורט זה לא בשבילי, תמיד הייתי גרוע וכדומה..

אילו טיפים היית נותן למלא/ה שרוצים להיכנס לכושר ומתחיל מנקודת האפס (עודף משקל משמעותי + אפס פעילות גופנית)?
אם זה גבר, הייתי לוקח אותו למקום שבו יישתמש במסה שלו: קיקבוקס, משקולות. אשה דווקא הייתי לוקח למקום שיאפשר לה להרגיש יותר קלה, להתעמלות במים, לרכיבה על אופניים , לריקוד בסטודיו בלי מראות...

* לדעתי זה טיפ מעולה. אני זוכרת כשהתחלתי לרקוד ריקודי בטן, הייתי נפעמת מרב תענוג והרגשתי קלה כל כך. אני מאד מתגעגעת לזה, ומאד רוצה ללמוד פלמנקו (לדעתי השניים מאד קרובים, למרות שהפלמנקו יותר מלודרמטי).

התהליך שעוברים המשתתפים ב"לרדת בגדול" קיצוני ביותר. האם סיכויי ההצלחה לטווח הרחוק טובים, והאם אתה יכול לסייע למי שמעוניין לעבור את התהליך באופן מתון יותר?
בצורה מוזרה, יש קהל שצריך את ה"פטיש בראש" של חשיפה כל כך קיצונית מול מצלמות ותוכנית דראסטית בחווה סגורה. לרוב האנשים זה באמת פחות מתאים. אני מאמין בלהתחיל לאט, לראות שהגוף לא נכנס לסטרס, לייצב קשר טוב עם הצוות המלווה ואז אחרי חודשיים שלושה אפשר להגביר את הקצב.

אילו סוגי פעילות גופנית מומלצים ביותר לבעלי עודף משקל משמעותי?
אני מת על אופניים, כל עוד משקיעים בהחלפת המושב למושב יותר רך. אימון במים הוא נפלא כי חבר'ה גדולים גם לרוב סובלים יותר מחום, המים מבטלים את המשקל בצורה משמעותית וזו סביבה מעולה. בכלל להתחבר למוזיקה ודרך זה לזוז, זו דרך מעולה.

אילו המלצות תזונתיות היית נותן למי שאינו יכול לפתוח בדיאטת הרזיה עכשיו, אך מעוניין לאמץ אורח חיים בריא יותר?
אני שונא דיאטות, אני נגד תפריטים ואני נגנב מכמה אנשים מתעסקים בזה ורק נכשלים, זו מהות הבעיה היום בעולם המערבי וזה רק מקצין את הבעיה. כדי לרזות הגוף צריך שקט קלורי, לא להיות בסטרס. בצורה מאוד עצובה, אנשים רבים היו נראים הרבה יותר טוב אם הם היו אוכלים יותר אוכל אמיתי ולא מתעסקים כל היום בלהתאפק ואז בערב נשברים ו"תוקעים". זהו אורח חיים מאוזן - להבין את חילוף החומרים במנוחה וכמה אני שורף כגבר או כאשה. הלוואי שהיו מלמדים בביה"ס קורסי חובה בתחום, אני מסתובב בכל הארץ ומרצה ובא לי לבכות מחוסר ההבנה ומהשאלות האמיתיות והנאיביות של בנים ובנות בתחום.

אם היית יכול לתת טיפ אחד בלבד (תזונתי או ספורטיבי) לנשים כמוני, מה הוא היה?
הייתי מתחנן בפניך, שתסמכי עליי ולחצי שנה לא תתעסקי במשקל אלא במהות. לתת לי להראות לך כמה אפשר לאכול בכייף לאורך היום עם פינוקים של מסעדות ודרינקים ומול זה לזרום איתי ולפתוח את הראש לכל מיני סוגי ספורט, כדי להראות לך שבאמת אפשר להתמכר לעניין.  

העצה הרווחת ביותר לאנשים בתהליך הרזיה היא "ללכת". הרבה אנשים לא אוהבים ללכת (זה משעמם, דורש שינוי של סדר היום ובלילה לא נעים ללכת לבד). האם אתה יכול להציע תחליף, שאינו דורש תקציב משמעותי לחדר כושר או רכישת מכשירים?
אני חייב להגיד שאני די מסכים. רכיבה על אופניים יותר מגניבה, אני מכסה שטחים גדולים יותר, כל עשרים דקות הייתי עוצר בפארק מתקני אימון שכל כך הרבה עיריות הקימו, מייצר שם עוד 20 דקות של תרגילי כוח וממשיך לרכב, כשבסוף השעתיים אימון יש ארוחת בוקר ישראלית ומגניבה בבית קפה!

הליכה לחדר הכושר בבוקר דורשת השכמה מוקדמת. כדי לצמצם זאת ככל האפשר אני מדלגת על ארוחת הבוקר, אבל אז אני לא מרגישה חזקה מספיק עבור האימון. האם תוכל להציע אלטרנטיבה לארוחת בוקר לפני אימון שלא תכביד על הגוף גם אם אוכלים אותה כרבע שעה בלבד לפני האימון?
זה מאוד תלוי בבן אדם, בסוג האימון ובפירוש יש כאן אלמנט של הסתגלות אבל פרי טרי כמו חצי בננה, פרי יבש כמו תמר , אולי יוגורט פירותי, בפירוש יעשו את העבודה לאימון בן שעה. מעבר לזה, כבר יש צורך בהכנסה קלורית גדולה ואיכותית יותר.

7 תגובות:

  1. אחלה פוסט! מזדהה עם המצבים שלגיהם שאלת...

    תודה :)

    השבמחק
  2. מעולה!!
    אני מרשה לעצמי לזלזל כי אני בחדשי הריום אחרונים - אבל יודעת שאשלם על זה ביוקר בהחלט בקרוב.

    אם אני לא טועה הוא היה שמן בנעורותו ומכאן ההבנה והיחס שלו השונה, אחלה פוסט!

    השבמחק
  3. כן עותי, שמעתי שאכן כך היה. הוא באמת יצר רושם מעולה.

    סוף הריון בתחילת הקיץ, יאק. אני רואה הרבה קרטיבים בעתידך הקרוב.

    השבמחק
  4. פלמנקו זה תענוג. אם את רוצה, אני יכולה לתת לך המלצה חמה על קבוצת מתחילים מצוינת במרכז תל אביב שבדיוק התחילה לעבוד לפני שבועיים.

    ואישית, אני מתעצבנת למקרא רעיונות כמו "ריקוד בסטודיו בלי מראות" אבל אני מבינה שזה פתרון לסרטים שכל מיני אנשים נמצאים בהם, אז מילא.

    השבמחק
  5. אני למדתי ריקודי בטן עם הרבה מאד מראות בסטודיו, וזה היה תענוג.

    כן כן כן שלחי לי! אני לא בטוחה שאני יכולה להתחיל עכשיו, אבל בואי נראה
    raisinlike@gmail.com

    השבמחק
  6. איזה כיף לך שיצא לך לראיין אותו.
    אני רואה את לרדת בגדול כבר פעם שניה בצפיה ישירה והייתי מתה להתאמן עם הבחור הזה. רואים שיש לו לב עצום ומלא מוטיבציה לעזור למתאמנים שלו.

    השבמחק

שאלות? תגובות? רגשות חיוביים לגבי טחינה מלאה או רגילה? שתפו אותי ואת הקוראים